آموزش ساخت انواع روبوت

تو این وبلاگ هر نوع مطلبی در مورد روبوت و علم الکترونیک پیدا میکنید

آموزش ساخت انواع روبوت

تو این وبلاگ هر نوع مطلبی در مورد روبوت و علم الکترونیک پیدا میکنید

یک روبات مسیر یاب آماده!

یک روبات مسیر یاب آماده!

 

روبوت دنبال کننده خط سیاه:

این روبوت مدار خیلی ساده ای داره ومن اون رو با تمام فایل هایی که برای پروگرمر لازم داره براتون میذارم حتی یک اماتور هم میتونه به سادگی اون رو بسازه برای موتورها و چرخ  میتونید از موتور های ساده ماشینهای اسباب بازی استفاده کنید در این روبوت دو تا چرخ عقب توسط موتور کنترل میشه ولی چرخ جلو ازاده از چهار تا سنسور هم برای تشخیص نوار سیاه استفاده شده وقتی که سنسورها نوار سیاه رو میبینن خروجی مقایسه کننده low,lm324خواهد شد و در بقیه موارد خروجی highخواهد بود در اینجا برای درایور کردن موتورها از ای سی l293dاستفاده شده که برای کنترل سرعت و جهت موتور استفاده شده اگه نتونستید این ای سی رو توی بازار پیدا کنید پیغام بذارید تا یه مدار دیگه ای که میشه جایگزین کرد رو براتون بفرستم   

توجه:نحوه قرارگیری سنسورها خیلی مهمه

برای پروگرم کردن ۸۹۵۱احتیاج به یک پروگرمر دارید ولی فایل هگز به صورت اماده در دسترس هست امیدوارم که این روبوت رو بسازید و از ساخت اون لذت ببرید اگه در رابطه با ساخت به مشکلی بر خوردید سوال کنید من هم سعی میکنم جواب بدم       از این مدار حتی میتونید به عنوان یه پروژه دانشجویی هم استفاده کنید

فایلها رو با کلیک روی لینکهای زیر میتونید دریافت کنید

با توجه به اینکه خیلی از دوستان راجع به این روبوت سوال داشتند من این قسمت رو ویرایش کردم تا تعدادی از سوالات رو جواب بدم:

۱.در مورد مدار چاپی باید بگم زیاد احتیاج به pcbنیست چون می تونید از برد سوراخ دار استفاده کنید و نتیجه بگیرید اگر هم خواستید می تونید با پروتل طراحی کنید ولی من  pcbاین مدار رو به صورت اماده ندارم

۲.در مورد مکانیک این روبوت  همونطور که گفتم می تونید از اسباب بازی استفاده کنید

جهت اشنایی بیشتر با مکانیک اینگونه روبوت ها می تونید به سایت های زیر مراجعه کنید

چگونه یک روبوت مسیریاب بسازیم:(ایران روباتیک)

http://robotic.farsitools.com/upload/158861833_robotics.zip?PHPSESSID=3569ba0a7903ede243e14cad9164e8d8

http://www.hlachini.com/Projects/robotic/index.htm       فارسی

http://www.leang.com/robotics/info/articles/linesen/index.html     انگلیسی

۳.در مورد مدار جایگزین ای سی هم می تونید منتظر باشید تا روبوت خودم رو اپلود کنم و از درایور اون استفاده کنید و یا از سایتهایی که در این رابطه معرفی کردم استفاده کنید

robot c

robot-hex

robot-asm

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
امیر دوشنبه 19 شهریور 1386 ساعت 08:40 ب.ظ

سلام از انکه به این وب اومدین ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد